واردات بی‌رویه سدی در برابر افزایش تولید شکر

sugar


ایران ازظرفیت‌های مناسب و مطلوبی برای  خودکفایی در بخش شکر برخوردار است، اما بخاطر مشکلاتی از جمله کافی نبودن تعداد کارخانه‌‌‌ها و توزیع نامناسب آنها در استان‌‌‌های مختلف، سبب گردیده اولیت‌های دولت از خودکفایی به واردات در بخش شکر تغییر کند.

به گزارش مهر، طبق گفته مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاوری «پیمان حصادی» تولید چغندر قند و نیشکر در استان‌‌‌هایی مثل خوزستان متمرکز است. اما کشاورزان مجبورند تولید مازاد خود را به صنایع تبدیلی و تکمیلی در خارج از استان‌‌‌‌‌‌ ارسال کنند. که این فرآیند هزینه‌‌‌های تولید آنها را افزایش می‌دهد. براساس آمار اعلام‌شده سالانه یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تن شکر در کشور تولید می‌شود. که با تولید این میزان فقط ۵۰۰‌هزار تن با خودکفایی فاصله وجود دارد و توسعه کشت پاییزه که پیش از این مرسوم نبود، ما را به خودکفایی می‌‌‌رساند. برنامه‌‌‌های تولید از همه نظر آماده‌است. اما تنها مانع اصلی صنایع هستند که اگر این مانع برطرف شود، حتی امسال هم می‌توان شکر را به اندازه نیاز کشور تولید کرد.

واکاوی چالش تولید شکر در ایران

به‌گفته این مسئول، طبق برنامه‌‌‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است تعدادی از کارخانه‌‌‌ها دومنظوره شوند. یعنی هم از چغندر قند و هم از نیشکر، شکر استحصال شود. اما بوروکراسی اداری مانع و مشکل اصلی در این مسیر است. براساس این گزارش، معضل دیگری که فعالان صنعت به آن اشاره‌می‌کنند، کمبود نقدینگی و نبود سرمایه‌گذار است. که باعث‌شده تا بسیاری از طرح‌‌‌ها به دلیل نبود سرمایه‌گذار مسکوت بماند، البته در سال‌های اخیر کمبود آب به مشکل اساسی بود و در عملکرد محصول تاثیر گذاشته‌است.

پیامد واردات شکر

بر اساس این گزارش کارشناسان بر این باورند که تغییر اولویت‌‌‌های دولت از تولید داخلی به واردات شکر، سبب مختل شدن تعادل بین منافع تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان شده‌است. و چالش‌‌‌های جبران‌‌‌ناپذیری برای صنعت تولید شکر و کشاورزان ایجاد کرده‌است. به رغم اینکه در سال‌های گذشته توازن تولید داخلی از طریق واردات شکر با محوریت تولید داخل انجام می‌‌‌شد. ولی در دولت سیزدهم اولویت به واردات شکر داده‌شد. در این بین آنچه برای مدیران و فعالان و صاحبان کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قند مبهم است، این است که نمی‌‌‌دانند دولت و مجلس به ‌‌‌دنبال تامین منافع تولیدکنندگان هستند، یا مصرف‌کنندگان و واردکنندگان.

آمار واردات شکر

دبیر اسبق انجمن تصفیه‌کنندگان شکر «غلامحسین بهمنی» با اشاره به آخرین وضعیت واردات شکر افزود: بنابر آمار، سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰‌هزار تن شکر وارد شد و از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۴۴۰‌هزار تن شکر وارد شده‌است. طبق آمار در نیمه دوم سال، ماهانه ۱۸۰ تا ۲۱۰‌هزار تن شکر وارد می‌شود هم اکنون قیمت جهانی هر تن شکر ۶۱۰ تا ۶۹۰ دلار بوده. در حالی که سقف ارزی دولت برای شکر ۵۶۰ دلار است.

سرانه مصرف شکر در کشور

بنابر آمار در نیمه اول سال روزانه ۷ تا ۸‌هزار تن و در نیمه دوم سال روزانه ۶ تا ۷‌هزار تن شکر مصرف می‌شود. مصرف سالانه شکر را ۲ میلیون و ۴۰۰‌هزار تن اعلام‌شده، که سقف ارزی واردات شکر هرچه سریع‌تر‌ باید اصلاح شود. چراکه استمرار این روند منجر به بحران بازار شکر می‌شود. با این اوصاف هرچند اختصاص ارز به شکر با هدف تنظیم و تعادل بازار انجام شده‌است. اما شواهد موجود نشان می‌دهد که سیاست‌‌‌های اعمال‌شده تاکنون نتیجه‌‌‌ای جز آشفتگی بازار داخلی شکر، تورم چندین و چندباره محصولات شکربر، قاچاق رسمی و غیررسمی این کالا و یارانه هنگفت آن در پی نداشته‌است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *