روز جهانی استاندارد

روز جهانی استاندارد

شرکت ایده سازان وداد(اسوه) موسس دو شرکت کیمیاپروتئین خاورمیانه و پر سپید خاورمیانه از جمله تلاشگران عرصه استانداردسازی و کیفیت در صنعت واردات، تولید و بسته‌بندی محصولات پروتئینی و کالاهای اساسی می‌باشد.

اندیشه تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال 1947 در نشست روسای موسسه‌های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت و از سال 1970، چهاردهم اکتبر برابر با ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد.

۱۴ اکتبر در تقویم جهانی و ۲۲ مهر در تقویم ملی، روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است. شعار روز جهانی استاندارد امسال چشم انداز مشترک، برای جهانی بهتر است. در این روز کشورهای جهان مراسم ویژه ای برگزار می‌کنند تا اهمیت استانداردها را در زندگی انسان‌ها یادآور شوند. کشور ما نیز هر سال این آیین گرامیداشت را در سطح ملی و استانی به مدت یک هفته با حضور اقشار مختلف از جمله فعالان اقتصادی، تولیدی و همچنین کلیه ذینفعان و تلاشگران عرصه کیفیت و استانداردسازی برگزار می‌کند.

استاندارد و استاندارد کردن، از پایه‌های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزایی دارد. استاندارد عبارت است از: نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربه های بشری که به صورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار رود.

بسیاری چنین می‌پندارند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف‌کننده است. البته این نظر درستی است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف‌کنندگان توجه دارد، ولی استواری نظام صنعت و فناوری نیز از اهداف استاندارد به شمار می‌آید. می‌توان گفت سود حاصل از رعایت استاندارد، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف‌کنندگان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *